דף הבית » קציצות חלמית (חובזה)

קציצות חלמית (חובזה)

חלמית לא מלקטים, חלמית אוספים.
סביר להניח שאם אתם מתגוררים במרכז הארץ או בצפונה לא תצטרכו ללכת הרבה בשביל למצוא את עלי החלמית (חובזה). מדובר באחד מהצמחים האכילים הנפוצים ביותר. החלמית (חלמית מצויה) נובטת וצומחת מהזרעים שהתפזרו בשנה שעבר עם גשמי הסתיו ומהחורף ועד אביב אפשר ללקט אותה ולהינות מטעמה במספר רב של מתכונים. לרוב היא גדלה במקבצים גדולים ולא כפרט בודד.

המתכון הבא הוא המתכון הקלאסי שאותו אנו מכינים פעמים רבות והוא תמיד נטרף בהנאה רבה, גם על ידי הבררנים ביותר. העדשים האדומות מוסיפות פריכות והקמח התופח מוסיף אווריריות. עם גביע שמנת חמוצה בצד מדובר בארוחה של ממש.
הנאה מובטחת לילדים ולהורים משלב הקטיפה ועד לזלילה.

קציצות מעלי חלמית (חובזה)

הוראות הכנה – קציצות חלמית (חובזה)

מצרכים
– צרור יפה של עלי חלמית נקיים (סדר גודל שקית סופר מלאה)
– 3 כפות קמח תופח
– 4 כפות עדשים אדומות מבושלות
– 3 ביצים
– חצי כפית מלח
– חצי כפית כמון
– קורט פלפל שחור
– ניתן להוסיף גם בצל ירוק/לבן קצוץ דק ו/או שן שום כתוש
– שמנת חמוצה (להגשה)

נקיון העלים
שוטפים את עלי החלמית היטב. כדאי לטבול בתוך קערת מים לנקות שאריות חול (וגם לוודא שאין שבלולים נחמדים שניזונו מהחלמית טרם קטיפתה). לאחר השטיפה יש לקטום את הגבעול על ידי צביטה ומשיכה כך שיווצר חור בעלה. לאחר שעברנו על כל העלים מומלץ ליבש אותם, מייבש חסה יעשה עבודה נהדרת.

יבוש עלי החלמית לקציצות

הכנת העדשים
מבשילים עדשים אדומות עד שהם ממש רכות אבל לא מתפרקות (17 דקות בערך), שוטפים במים קרים ומסננים היטב.

מכינים את המסה
קוצצים את עלי החלמית ומניחים בקערת ערבוב. מוסיפים את הקמח התופח, העדשים, הביצים, את הכמון, המלח, הפלפל השחור ואת הבצל והשום (אם בחרתם להוסיף). מערבבים את החומרים עד שהם הופכים לעיסה אחידה, אבל לא יותר מידי כך שתישאר אוורירית. כלומר, מינימומם ערבוב עד שתהיה אחידה ולא תראו את הקמח.

מתכון - קציצות חלמית (חובזה)

טיגון
מחממים שמן במחבת עמוקה, חשוב שהשמן יהיה חם מאוד כמו בכל טיגון.
מכינים את הקציצה (כדור פנגפוג), פוחסים אותה קצת, מניחים על כף ומחליקים בעזרת מזלג לשמן הרותח. בערך דקה וחצי – שתי דקות בכל צד ואתם מוכנים.

טיגון קציצות חלמית (חובזה)

הגשה
למקסימום חוויה, מסדרים יפה על מגש, לצד גביע שמנת ואתם מסודרים.
הכנתם? תספרו לי איך יצא לכם.

הגשת קציצות חלמית (חובזה) לצד שמנת חמוצה
 קציצות חלמית (חובזה) עם שמנת חמוצה - ביס מושלם
מחקר מוכיח שילדי טבע אמתיים נוהגים לשתף פרקים שהם אוהבים!

עמרי גלבר, בן 40, נשוי לנועה ואב לשלושה ילדים, מתגורר ביד חנה שבעמק חפר. בעל תואר ראשון ושני במנהל עסקים. עד 2023 כיהן בתפקידי ניהול שונים בחברות היי-טק ישראליות ובינלאומיות. עמרי הוא היוצר של הפודקאסט הפופולרי לילדים "ילדי טבע" העוסק בנושאי טבע, גאוגרפיה וקיימות. מתוך שאיפה לשלב בין תחום העסקים והיזמות לשמירה על הסביבה, כיום הוא מכהן כסמנכ"ל תפעול במיזם החברתי-סביבתי "שינוע חברתי" הפועל לניצול מיטבי של משאבים קיימים באמצעות פתרונות לוגיסטיים.

לקריאה נוספת

מצפור ויקר בשעת שקיעה

אני ברדיו + כמה המלצות לטיולים

בהתרגשות רבה התארחתי בחול המועד סוכות (2023) בתוכנית קלמן ליברמן ברשת ב', כדי לחלוק עם המאזינים את המלצותיי לטיולים לעונה זו. תודתי למארחים הנפלאים...

רקפת מצויה

פרחי הבר בישראל – מגדיר אישי

יש לי חיבה מיוחדת לפרחי בר. מהחבצלת והחצב המבשרות על בוא הסתיו, למרסיה היפיפיה שמקדימה פריחה ופותחת את החורף, למרוודי הכלניות והרקפות, הרותם עם ריחו...

עין חמד - עלי השלכת של עץ הדולב כשטיח מפואר

עין חמד והר הרוח

עין חמד, כנראה אחת מפינות החמד המפורסמות בישראל.מסתבר שעברנו בסמוך עשרות פעמים בדרכנו לירושלים, אבל לקחו 40 שנים לפקוד אותו.מדוע זמן כה רב? יש סיבה...

חבצלת החוף על רקע הים התיכון - שמורת טבע חוף גדור

הלו, מה עם חבצלת החוף?

עם תחלית חודש ספטמבר מתחיל הריטואל הקבוע. תצפיות חצב. שהרי הוא, ולא אחר(ת) מבשר על בוא הסתיו. ואכן, החצב הוא פרח מדהים, מעבר לעמוד הפריחה הכל כך...