דף הבית » טיול לעין צור

טיול לעין צור

המעיין בעין צור - פארק רמת הנדיב

מכיר מסלול יפה, פחות משעה מהמרכז, נוח לילדים? כן אני מכיר…
הנה אחד… פינת חמד בפארק רמת הנדיב שבכרמל ואחת מכמה כניסות לפארק הנדיב.
הטיול מתאים בעיקר לחורף ולאביב אז ניתן להינות מפריחה מרשימה של עשרות מיני פרחים אבל גם בשיא הקיץ, לקראת השקיעה או השקם בבוקר אפשר להינות מהמסלול ומהמעיין.

המעיין בעין צור - פארק רמת הנדיב
המעיין בעין צור – פארק רמת הנדיב

איך מגעים ואיפה מחנים
אפשר להגיע לעין צור מ-2 כיוונים:
אפשרות ראשונה: מהחניה הראשית של פארק הנדיב.
אפשרות שניה: להחנות בבית הספר אורט בנימינה (וזה גם מה שצריך לשים בוויז).
זו הדרך המומלצת למשפחות עם ילדים קטנים, מדובר בהליכה קצרה ומהנה של חצי קילומטר.
למתחילים דרך הכניסה הראשית של רמת הנדיב יש לנווט לשביל שנקרא שביל המעיין. הליכה לא ארוכה ולא קשה אבל כבר אפשר לקרוא לזה מסלול. החזרה בעליה.

שער הכניסה לעין צור שבפארק רמת הנדיב, סמוך לבי ספר אורט בנימינה
שער הכניסה לעין צור שבפארק רמת הנדיב, סמוך לבי ספר אורט בנימינה

למתחילים בחניה של בית הספר אורט בנימינה, יש ללכת לכיוון שער הכניסה לפארק (לכיוון מערב, הכניסה ללא עלות). לאחר השער יש לפנות ימינה לכיוון צפון וללכת לאורך הגדר של בית הספר (מצידה המערבי). עם סיום שטח בית הספר פונים שמאלה לכיוון מערב דרך שדרת עצים נשירים גבוהים, ומשם זה קל, הולכים לאורך זרימת המעיין.

מי מעיין עין צור זורמים מהנקבה
מי מעיין עין צור זורמים מהנקבה

המסלול קצר במיוחד אבל יש בו הכל והוא מתאים גם לשוחרי הטבע וגם לשוחרי ההיסטוריה.
מים תמיד מביאים חיים, בסביבה שאינה שופעת מקורות מים בקיץ המעיין הנובע עושה למוקד מרכזי.
בשביל לשפר את ספיקת המעיין חצבו בני אדם ניקבה שהגדילה את פתח יציאת המים וניתן להכנס וללכת בנקבה כמה מטרים עד למקום שבו מותקן שער ברזל. בקרקעית הניקבה התגלו כ-2000 מטבעות מהתקופה הביזנטית. משערים שלמעיין יוחסו סגולות פריון והנשים שטבלו שם השליכו לתוך הניקבה את המטבעות.

מהנקבה יוצאת אמת מים שחלקה מקורה, המסתיימת בבריכת אגירה גדולה ששימשה כבריכת רחצה וגם כבריכת אספקה לבוסתנים והשדות באזור ולבית המרחץ.

בריכה נאה מעוטרת בשערות שולמית
בריכה נאה מעוטרת בשערות שולמית
מי המעיין מתנקזים למספר בריכות
מי המעיין מתנקזים למספר בריכות

בית המרחץ בסמוך למעיין הוקם במאה ה-1 לפנה"ס ושימש עד סוף תקופת המרד הגדול בשנת 70 לספירה. זה בית מרחץ קטן יחסית ששימש את תושבי חורבת עלק הסמוכה. ניתן לזהות בו את שלושת החדרים המאפיינים בית מרחץ רומאי: החדר הקר, החדר הפושר והחדר החם.

בזכות מי המעיין ניתן בתא שטח קטן יחסית לקבל הצצה למספר בתי גידול במקום אחד.
ניתן לעלות במדרגות המובילות אל מעל נקבת המעיין, ושם רואים שלושה פירים שבעזרתם חפרו את הנקבה ולהמשיך לעוד מסלולים רבים בפארק הנדיב. למטיבי לכת מומלץ להגיע לחורבת עקב עם נוף פנורמי לים.

הנוף מחורבת עקב, לממשיכים במסלול לכיוון מערב
הנוף מחורבת עקב, לממשיכים במסלול לכיוון מערב

הטבע ברמת הנדיב מציג מופע פריחה יוצא דופן בחודשי החורף והאביב, הן מבחינת המגוון והן מבחינת העוצמה.

מחקר מוכיח שילדי טבע אמתיים נוהגים לשתף פרקים שהם אוהבים!

עמרי גלבר, בן 40, נשוי לנועה ואב לשלושה ילדים, מתגורר ביד חנה שבעמק חפר. בעל תואר ראשון ושני במנהל עסקים. עד 2023 כיהן בתפקידי ניהול שונים בחברות היי-טק ישראליות ובינלאומיות. עמרי הוא היוצר של הפודקאסט הפופולרי לילדים "ילדי טבע" העוסק בנושאי טבע, גאוגרפיה וקיימות. מתוך שאיפה לשלב בין תחום העסקים והיזמות לשמירה על הסביבה, כיום הוא מכהן כסמנכ"ל תפעול במיזם החברתי-סביבתי "שינוע חברתי" הפועל לניצול מיטבי של משאבים קיימים באמצעות פתרונות לוגיסטיים.

לקריאה נוספת

מצפור ויקר בשעת שקיעה

אני ברדיו + כמה המלצות לטיולים

בהתרגשות רבה התארחתי בחול המועד סוכות (2023) בתוכנית קלמן ליברמן ברשת ב', כדי לחלוק עם המאזינים את המלצותיי לטיולים לעונה זו. תודתי למארחים הנפלאים...

רקפת מצויה

פרחי הבר בישראל – מגדיר אישי

יש לי חיבה מיוחדת לפרחי בר. מהחבצלת והחצב המבשרות על בוא הסתיו, למרסיה היפיפיה שמקדימה פריחה ופותחת את החורף, למרוודי הכלניות והרקפות, הרותם עם ריחו...

עין חמד - עלי השלכת של עץ הדולב כשטיח מפואר

עין חמד והר הרוח

עין חמד, כנראה אחת מפינות החמד המפורסמות בישראל.מסתבר שעברנו בסמוך עשרות פעמים בדרכנו לירושלים, אבל לקחו 40 שנים לפקוד אותו.מדוע זמן כה רב? יש סיבה...

חבצלת החוף על רקע הים התיכון - שמורת טבע חוף גדור

הלו, מה עם חבצלת החוף?

עם תחלית חודש ספטמבר מתחיל הריטואל הקבוע. תצפיות חצב. שהרי הוא, ולא אחר(ת) מבשר על בוא הסתיו. ואכן, החצב הוא פרח מדהים, מעבר לעמוד הפריחה הכל כך...

קציצות חלמית (חובזה)

חלמית לא מלקטים, חלמית אוספים. סביר להניח שאם אתם מתגוררים במרכז הארץ או בצפונה לא תצטרכו ללכת הרבה בשביל למצוא את עלי החלמית (חובזה). מדובר באחד...